مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 اردیبهشت 1399 ساعت 08:102020-05-18اجتماعي

تنها منار جنبان تمام خشتی جهان در معرض تخریب


منار جنبان روستای تاریخی خرانق که در ارگ باستانی این روستا در شهرستان اردکان یزد واقع شده و از آن به عنوان تنها منار جنبان تمام خشتی دنیا یاد می شود، - بر اثر بارندگی های اخیر و نبود رسیدگی مناسب در معرض تخریب است.

روستای تاریخی خرانق که گذشتگان آن را خورانق یا زادگاه خورشید نام نهاده اند، یکی از ظرفیت های گردشگری استان یزد و شهرستان اردکان است که با بافت ماندگار روستایی، اصالت فرهنگ ایرانی را به رخ بازدیدکنندگانش می کشاند.

محمود فتاحی اردکانی از نویسندگان طنزپرداز اردکان به منارجنبان خرانق لقب منارجنبان بدشانس را داده است چرا که به گفته وی، اگر این منارجنبان که تنها منارجنبان تمام خشتی دنیا است، در جای دیگری از ایران بود، شاید روزانه هزاران نفر از دوستداران میراث کهن ایران را از چهار گوشه ی دنیا به آنجا می کشاند.

منارجنبان خرانق که با نوع معماری خارق العاده خود با قدرت دست به حرکت در می آید، تنها منار جنبان تمام خشتی است چرا که دیگر منارجنبانی که در اصفهان بنا شده، در خود کاشی کاری هایی نیز دارد.

اثر 4500 ساله ولی مهجور محسن میرجانی ارجنان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به دیرینگی ارگ تاریخی خرانق، می گوید: در پهنه ای که اولین طلیعه خورشید بر دشت یزد - اردک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تنها منار جنبان تمام خشتی جهان در معرض تخریب

تنها منار جنبان تمام خشتی جهان در معرض تخریب