مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 13 خرداد 1399 ساعت 02:452020-06-01فرهنگي

نقش و نگارهایی که زینت لباس های ترکمن های خراسان شمالی می شود


ترکمن ها ظریف ترین هنر رودوزی را روی لباس های محلی انجام می دهند، آنان حاشیه لباس های خود و دختران شان را هنرمندانه با انواع نقش ها و نگارهای رنگارنگ زینت می دهند که این کار در نوع خود از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است.

- ایسنا/خراسان شمالی ترکمن ها ظریف ترین هنر رودوزی را روی لباس های محلی انجام می دهند، آنان حاشیه لباس های خود و دختران شان را هنرمندانه با انواع نقش ها و نگارهای رنگارنگ زینت می دهند که این کار در نوع خود از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است.

رودوزی های سنتی یکی از گسترده ترین شاخه های هنرهای سنتی است و در خراسان شمالی با توجه به تنوع قومیت ها از جمله کرمانج و ترکمن این هنر از جایگاه مناسبی برخوردار است.

مجموعه رودوزیهای سنتی و پرکار عبارتند از سوزن دوزی ترکمن، سیاه دوزی ترکمن، دانه دوزی ترکمن، کردی دوزی، منجوق دوزی، ممقان دوزی، سرمه دوزی و.

که در ادامه این گزارش معرفی می شوند.

سوزن دوزی ترکمن: به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، ترکمن ها ظریف ترین هنر سوزن دوزی را روی لباس محلی به نام چلپی انجام می دهند که در مراسم عروسی از آن استفاده می شود کلاه ترکمنی که به آن در اصطلاح محلی تخیه گفته می شود مملو از انواع دوخت های سنتی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش و نگارهایی که زینت لباس های ترکمن های خراسان شمالی می شود

نقش و نگارهایی که زینت لباس های ترکمن های خراسان شمالی می شود