مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 تیر 1399 ساعت 16:452020-06-21اجتماعي

13سال دیگر خورشیدگرفتگی کلی در ایران خواهیم داشت


یک خورشیدگرفتگی کلی 21 سال پیش رخ داد و سیزده سال آینده و در سال 1412 در سی ام اسفندماه خورشیدگرفتگی کلی بعدی در ایران به وقوع می پیوند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل از، تفاوت خورشیدگرفتگی کلی و حلقوی را توضیح داد و گفت: هرگاه ماه از میان زمین و خورشید عبور کند و سایه ماه روی قسمتی از زمین بیفتد هم اختفا خورشید توسط ماه و هم گرفت زمین توسط ماه رخ داده است.

وی افزود: در خورشیدگرفتگی حلقوی قرص ماه روی قرص خورشید قرار می گیرد اما نمی تواند آن را کامل بپوشاند و حلقه ای از نور خورشید باقی می ماند اما در گرفت کلی قطر ظاهری ماه از قطر ظاهری خورشید بیشتر است و روی قرص خورشید را می پوشاند.

این رصدگر با اشاره به مطالعات بر روی خورشیدگرفتگی تصریح کرد: پدیده هایی که در لحظات پیش و پس از گرفت کلی خورشید به صورت پرتو نوری از خورشید از کنار لبه قرص تاریک ماه دیده می شود، حلقه الماس نام دارد که به همراه تورفتگی ها و انحراف های لبه ماه از شکل دایره کامل، شبیه دانه های تسبیح ایجاد می کند و همچنین تاج خورشید از رویدادهایی است که در گرفت کامل خورشید قابل مشاهده و بررسی است و در خورشیدگرفتگی حلقوی مشهود نیست.

بیشترین خورشید گرفتگی حلقوی در سیستان و بلوچستان رصد شد ایمانیان بیشترین رصد خورشیدگرفتگی حلقوی یکم تیرماه را در مرز استان سیستان و بلوچستان با پاکستان اعلام کرد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

13سال دیگر خورشیدگرفتگی کلی در ایران خواهیم داشت

13سال دیگر خورشیدگرفتگی کلی در ایران خواهیم داشت