مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 مرداد 1399 ساعت 05:552020-07-29اقتصادي

پایان گمانه زنی و لایه نگاری در «قزل قلعه» فراهان


اسماعیل شراهی در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: برنامه گمانه زنی به منظور لایه نگاری تپه قزل قلعه فراهان با صدور مجوز از طرف پژوهشگاه وزارت متبوع از تاریخ 27 خردادماه لغایت 27 تیرماه سال جاری به مدت یک ماه انجام پذیرفت.

وی با بیان اینکه تپه قزل قلعه یا قزل تپه در دشت فراهان و در 2 کیلومتری روستای حسین آباد شهرستان فراهان قرار گرفته و به واسطه ارتفاعش بر تمامی دشت فراهان مشرف است افزود: اساس این تپه طبیعی است و بر پایه این ساختار طبیعی، لایه ای تاریخی شکل گرفته است، این تپه به واسطه رنگ خاک قرمز مایل به سرخ، در نزد اهالی قزل تپه یا تپه سرخ خوانده می شود.

سرپرست هیأت گمانه زنی تپه قلعه فراهان ادامه داد: اولین شواهدی که راهنمای هیأت برای انجام پژوهش های باستان شناسی در این مکان بود گچ بری های دوره ساسانی بود که در سطح تپه پدیدار شده و از وجود یک بنای مهم در این منطقه حکایت داشت.

شراهی تصریح کرد: بر این اساس برنامه گمانه زنی به منظور لایه نگاری تپه مذکور به نیت شناخت از دوره های سکونتی، بررسی ابعاد کارکردی بنای مدفون در زیر خاک و نحوه ارتباط آن با سایر محوطه های دشت فراهان در دوره ساسانی انجام پذیرفت.

وی اضافه کرد: طی این برنامه، گمانه هایی در این تپه باز شد که منجر به کشف ساختارهای معماری در این تپه گردید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پایان گمانه زنی و لایه نگاری در «قزل قلعه» فراهان

پایان گمانه زنی و لایه نگاری در «قزل قلعه» فراهان