مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 مرداد 1399 ساعت 08:452020-08-15اقتصادي

دلایل سازگاری آمار اشتغال با رشد اقتصادی/سفره مردم در سال گذشته 5.4 درصد کوچک شد


مرکز آمار ایران در گزارشی به دلایل سازگاری آمار اشتغال با رشد اقتصادی پرداخت و به هزینه مصرف نهایی خانوار در سال 98 اشاره کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جواد حسین زاده رییس مرکز آمار ایران در گزارشی تحلیلی به دلایل و شواهدِ سازگاریِ آمارهای اشتغال و رشد اقتصادی ایران پرداخت.

در این گزارش آمده است: نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری از مهم ترین متغیرهای کلان اقتصادی بوده که همواره به عنوان اهداف سیاستی مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران بوده است.

طبق نظریه های اقتصادی انتظار می رود بین این دو متغیر رابطه عکس برقرار باشد یعنی در صورت رشد اقتصادی مثبت که به معنای واقعی افزایش تولید ناخالص داخلی است، تقاضا برای نیروی کار افزایش یافته و با افزایش اشتغال، نرخ بیکاری کاهش یابد و بالعکس.

طبق اطلاعات طرح نیروی کار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر از 12٫2 درصد در سال 1397 به 10٫7 درصد کاهش یافته است، یعنی نرخ بیکاری در سال 1398 نسبت به سال 1397 کاهش 1٫5 واحدی داشته است.

طبق اطلاعات حساب های ملی مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی سال 1398 معادل رقم 7- درصد و رشد اقتصادی بدون نفت رقم 6.

0- درصد بوده است.

بنابراین بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، علی رغم رشد اقتصادی منفی در سال 1398 شاهد کاهش نرخ بیکاری نیز هستیم در حالی که طبق م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دلایل سازگاری آمار اشتغال با رشد اقتصادی/سفره مردم در سال گذشته 5.4 درصد کوچک شد

دلایل سازگاری آمار اشتغال با رشد اقتصادی/سفره مردم در سال گذشته 5.4 درصد کوچک شد