مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 17 شهریور 1399 ساعت 03:402020-09-07سياسي

سیل خون...


با کشتار 17 شهریور 1357 دریایی از خون میان شاه و مردم پدید آمد و در پی آن احساسات عمومی علیه رژیم شاه تحریک، نفرت مردم تشدید و جمعیت آتشی تر شد.

- ایسنا/خراسان رضوی با کشتار 17 شهریور 1357 دریایی از خون میان شاه و مردم پدید آمد و در پی آن احساسات عمومی علیه رژیم شاه تحریک، نفرت مردم تشدید و جمعیت آتشی تر شد.

این چنین بود که جمعه سیاه امکان اصلاحات تدریجی و آرام را از بین برد و موقعیت میانه روهایی را که خواهان اجرای قانون اساسی مشروطه بودند و برای سازش با سلطنت می کوشیدند تضعیف کرد.

مطلبی که در ادامه می آید اطلاعات به دست آمده از اسناد سفارت امریکا است که به ابعاد مختلفی از شرایط قیام 17 شهریور می پردازد و این واقعه را از منظر گزارشگران سفارت امریکا نقل می کند.

نخستین زمینه ای که گزارشگران سفارت امریکا در مورد واقعه 17 شهریور به آن می پردازند زمینه های وقوع قیام میدان ژاله است چنان که سفارت امریکا در نامه ای به وزارت امور خارجه امریکا می نویسد: متعاقب تظاهرات وسیع سازمان یافته ولی نسبتا آرام طی 4 تا 7 سپتامبر که مستقیما مقامات دولت را به زیر سؤال کشیده در تاریخ 8 سپتامبر (17 شهریور) شریف امامی نخست وزیر، حکومت نظامی را در تهران و 11 شهر دیگر برقرار ساخت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سیل خون...

سیل خون...