مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 13 مهر 1399 ساعت 08:302020-10-04فرهنگي

سفالینه های قرن 4 تا 6 هجری در کرمانشاه کشف شد


علاوه بر خواناسازی پلان بنا و فن شناسی دقیق معمارانه ،یافته های سفالین بدون لعاب با نقوش افزوده ومربوط به قرون 4 تا 6 هجری از دیگر دستاوردهای پروژه”گمانه زنی و آواربرداری به منظور خوانا سازی و مرمت بنای زیج منیژه انزل در شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه”است.

- جی پلاس ، فرزاد مافی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز “شنبه”با اعلام این خبر گفت:این پژوهش که با هدف مطالعه ؛ فن شناسی و خواناسازی پلان وارائه گاهنگاری و کاربری این بنای شاخص معماری آغاز شده بود با نیل به برخی از مهمترین اهداف پژوهش به انجام رسید .

بانی فیلم نوشت: او تصریح کرد: این بنا با وجود شباهت ریخت شناختی و فنی سازه های عصر ساسانی به احتمال قریب به یقین بنایی مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

وی اظهار داشت:بدیهی است گاهنگاری ارائه شده علاوه بر ویژگی های معماری عمدتاً بر پایه یافته های باستان شناختی از قبیل مواد فرهنگی چون قطعات سفال انجام پذیرفته و پلان بنا ،خانه سازی شده است.

این باستان شناس افزود:با توجه به پلان این بنا و برخی شواهد دیگر در ابتدا احتمال کاروانسرا بودن این بنا مد نظر نگارنده بود لیکن با توجه به کشف دروازه ورودی و برخی شواهد دیگر احتمال کاربری دیگری نیز از جمله یک آمادگاه یا پادگان نظامی برای این بنا مطرح است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سفالینه های قرن 4 تا 6 هجری در کرمانشاه کشف شد

سفالینه های قرن 4 تا 6 هجری در کرمانشاه کشف شد