مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 آبان 1399 ساعت 08:302020-11-01اقتصادي

لزوم مسقف شدن بخشی از تخت جمشید/ تهیه اطلس گلسنگ ها


گل سنگ همواره یکی از مهمترین نگرانی های علاقه مندان و متخصصان میراث تاریخی به شمار می رود؛ آفتی که آسیبی جدی به بخشی از نقش و نگاره های بناهایی نظیر میراث جهانی تخت جمشید، - پاسارگاد یا بیستون وارد کرده است و تنها راه رفع بخش مهمی از این آسیب ها، متوقف کردن رشد این موجودات سخت جان باشد.

گلسنگ ، شاید مهمترین آفتی باشد که طی سال های اخیر به جان عظیم ترین و قدیمی ترین بنای سنگی بازمانده از گذشته ی تاریخ و تمدن بشری افتاده است؛ خوره ای که جان نقش برجسته ها را می خورد تا بنایی نظیر تخت جمشید که بخشی از عظمت و شکوه آن به این نگاره هاست را از سکه بیندازد.

سال هاست بسیاری از کارشناسان، گلسنگ و مخاطرات آن را یادآور شده و روزنامه نگاران و علاقه مندان و صاحبنظران حوزه میراث، بارها و بارها از اهمیت پرداختن به این آفت گفته اند؛ آفتی که طی سال ها آرام و مداوم سنگ ها را خورده و بیشتر از آنچه لودرها و بولدزرها در چهاردهه قبل، لرزه به جان تاریخی تمدنی ایران انداخته بودند، دلنگرانی ایجاد کرده است.

آن روزها اگر با سپر کردن تن، امکان مقابله با بلدوزرها و افکار پوسیده ای فرماندار آنها، وجود داشت، امروز مقابله با گلسنگ، پیچیده، علمی و دشوار اما قابل دسترس است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

لزوم مسقف شدن بخشی از تخت جمشید/ تهیه اطلس گلسنگ ها

لزوم مسقف شدن بخشی از تخت جمشید/ تهیه اطلس گلسنگ ها