مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 22 آبان 1399 ساعت 09:352020-11-12فرهنگي

تلاش برای نجات «تل خسرو» از آسیب بیشتر


با مشخص شدن گستره تل خسرو در کهگیلویه و بویراحمد، تاکید شد «برنامه ای حفاظتی این محوطه تاریخی را از تخریب و آسیبِ بیشتر در امان نگه می دارد.

» - با مشخص شدن گستره تل خسرو در کهگیلویه و بویراحمد، تاکید شد برنامه ای حفاظتی این محوطه تاریخی را از تخریب و آسیبِ بیشتر در امان نگه می دارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بومی های روستای تل خسرو در شهرستان بویراحمد، تپه خسرو (تل خسروی) را که سال 1356 به شماره 1552 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به کیخسرو فرزند سیاوش از پادشاهان کیانی نسبت می دهند.

آن ها معتقدند بعد از آن که به کیخسرو سروش الهی می رسد، به دشت یاسوج می آید و به سوارانش دستور می دهد هر کدام توبره ای خاک روی هم بریزند تا تپه ای شکل بگیرد.

حالا این محوطه تاریخی با افسانه هایش در معرضِ ساخت و سازها و زیرکشت رفتنِ محصولاتِ کشاورزانی است که خودشان برای آن افسانه ساخته اند و دست کم معتقدند بخشی از تاریخِ منطقه شان محسوب می شود.

نوروز رجبی - سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه تاریخی تل خسرو - درباره وضعیت این محوطه تاکید می کند: کاوش های اخیر تل خسرو نشان داد برخلاف تصورهای اولیه، گستره عرصه تپه بیش از هشت هکتار است و برنامه حفاظتی ارائه شده قادر خواهد بود تا از تخریب و آسیب بیشتر به حدود عرصه تپه توسط کشاورزان یا فعالیت های عمرانی و توسعه ای جلوگیر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تلاش برای نجات «تل خسرو» از آسیب بیشتر

تلاش برای نجات «تل خسرو» از آسیب بیشتر