مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 آذر 1399 ساعت 06:452020-12-12سياسي

کشف آثار معماری دوره سلجوقی در کاوش های زیرزمینی در تفرش


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان با اشاره به کشف آثار سده های پنجم تا دهم هجری در معماری دست کند زیرزمینی تفرش اظهار کرد: این دست کند در زیر بافت امروزی شهر تفرش واقع شده و با 200 هکتار وسعت یکی از وسیع ترین محوطه های زیرزمینی در ایران و خاورمیانه است.

وی افزود: به گفته موسوی نیا سرپرست برنامه کاوش باستان شناسی دست کند زیرزمینی تفرش، با استناد به داده های باستان شناسی این دست کند در دوره سلجوقی ساخته شده و تا دوره صفوی مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: با استناد به مطالعات مردم شناسی، این محوطه با حدود 200 هکتار وسعت، وسیع ترین محوطه زیرزمینی است که تاکنون از کاوش های باستان شناسی در ایران گزارش شده است.

مرزبان ادامه داد: مطبق بودن این محوطه، وجه دیگری از اهمیت دستکند زیرزمینی تفرش است، در اولین فصل کاوش باستان شناسی محوطه، از سه طبقه از مجموع طبقات محوطه شناسایی و مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تاکنون یک فصل کاوش باستان شناسی در تابستان 1398 در این محوطه انجام گرفته و دومین فصل کاوش آن اکنون در حال انجام است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف آثار معماری دوره سلجوقی در کاوش های زیرزمینی در تفرش

کشف آثار معماری دوره سلجوقی در کاوش های زیرزمینی در تفرش