مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 دی 1399 ساعت 09:502020-12-22اجتماعي

آتشکده موشکان بر بلندای تاریخ/ اثری به جا مانده از دوره ساسانیان


آتشکده موشکان در استان ایلام مربوط به دوره ساسانیان است که محل پرستشگاه زرتشتیان بوده و همچنین بعدها از آن برای روشن کردن اجاق مورد استفاده قرار می گرفته و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

- خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: آتشکده موشکان از پرطرفدارترین بناهای تاریخی ایلام و مربوط به دوره ساسانیان است که در روستای موشکان در میان کوه ها قرار گرفته است.

آتشکده؛ پرستشگاه زرتشتیان است که آتش در جای خاصی از آن قرار می گرفته و آیین های دینی در برابر آن انجام می شده؛ ایرانیان باستان تا قرن 4(پ.

م) در فضای باز نیایش می کردند و اردشیر دوم هخامنشی اولین بار نیایشگاه مسقف را ساخت.

آتشکده ها به زمان ساسانیان باز می گردند؛ این آتشکده ها چهار تاقی هایی گنبد دار هستند که درون آنها آتشدانی قرار و در آن آتش روشن می کردند؛ آتشکده های بسیاری در ایران باستان ساخته شده که پس از ورود تازیان تخریب شده است.

  مردم با استفاده از آتشکده اجاق خود را روشن می کردند نظری یکی اهالی روستا موشکان از توابع شهرستان چرداول در گفت وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: در سال های بسیار دور برای روشن کردن آتش وسایلی مانند کبریت در اختیار نبود و به همین منظور آتشی را همواره در یک مکان نگه می داشتند تا مردم بتوانند روزانه گلی(بخشی کوچک از چوب زغال


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آتشکده موشکان بر بلندای تاریخ/ اثری به جا مانده از دوره ساسانیان

آتشکده موشکان بر بلندای تاریخ/ اثری به جا مانده از دوره ساسانیان