مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 بهمن 1399 ساعت 11:202021-01-31پزشكي

خانم ها مراقب علائم بیماری «اندومتریوز» باشند


یک جراح و متخصص زنان و زایمان، بر لزوم آگاهی خانواده ها و مراقبان سلامت از علائم بیماری زنانه آندومتریوز تاکید کرد.

- جی پلاس، خدیجه شادجو جراح، درباره ماهیت بیماری آندومتریوز، گفت: رحم خانم ها یک کیسه عضلانی است که داخل آن با یک لایه سلولی به نام آندومتر پوشیده شده است.

این لایه در پاسخ به هورمون های ترشح شده از تخمدان ها فعال و ضخیم می شود و در انتهای سیکل قاعدگی که ترشح هورمون ها کاهش می یابد، این لایه فرو می ریزد و به صورت خون قاعدگی خارج می شود.

مهر نوشت؛ وی افزود: از نظر فیزیولوژی، این لایه سلولی فقط باید در داخل رحم وجود داشته باشد، اما اگر به هر دلیل این بافت در مناطق دیگر، مانند تخمدان ها یا کف لگن رشد کند، ما با بیماری آندومتریوز مواجه هستیم.

این بافت هایی که به طور نابه جا در نقاط دیگر غیر از جدار داخلی رحم رشد کرده اند، همانند آندومتر هر ماه به هورمون های جنسی پاسخ می دهند و هنگام عادت ماهانه خونریزی می کنند.

از آنجا که بدن برخی خانم ها، به دلایل ژنتیکی، ایمونولوژیک یا محیطی، قادر به جذب این خونریزی ها نیست، این وضعیت موجب بروز بیماری التهابی و مزمن آندومتریوز می شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره علائم این بیماری گفت: همان طور که اشاره شد، این بیماری یک بیماری مزمن است که به مرور زمان پیشرفت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خانم ها مراقب علائم بیماری «اندومتریوز» باشند

خانم ها مراقب علائم بیماری «اندومتریوز» باشند