مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 اسفند 1399 ساعت 09:052021-02-22سياسي

نقش بهاییت در کودتای 1299 / وحشت روباه پیر از شیعه اثنی عشری


یک پژوهشگر تاریخ معاصر در گفتگو با مهر از شواهد و اسناد دخالت بهاییت در ایجاد کودتای استعماری 1299 و وحشت انگلیس از تشیع اصیل اثنی عشری سخن گفت.

- به هر حال با وساطت بهاییان و تحقیقاتی که اردشیر جی ریپورتر فرستاده نایب السلطنه انگلیسی هندوستان و رییس سازمان جاسوسی انگلستان در ایران، با راهنمایی دوستان و همفکران ایرانی خود انجام داد، رضاخان را از همان نخستین ملاقات در سال 1297 واجد همه شرایط لازم جهت انجام کودتا تشخیص داد.

از آنجا بود که ملاقات های متعددی بین رضاخان و اردشیر ریپورتر صورت گرفت.

در همین ملاقات ها بود که او رضاخان را با اوضاع و شرایط سیاسی-نظامی کشور و منطقه آشنا کرد و آموزش های فکری و سیاسی لازم را به وی داد.

البته چهره های دیگری هم از بهاییانِ معروف با کودتاچیان همکاری داشتند که پس از پیروزی کودتا، حتی به درون کابینه سید ضیاالدین طباطبایی (رهبر سیاسی کودتا) راه یافتند.

بعضی از گزارش ها نشان می دهد که رضاخان هم متقابلاً در تعهداتش به انگلیسی ها وعده هایی درباره میدان دادن به این فرقه در ایران، داده بود.

[2] مثلاً میرزا علی محمد خان موقر الدوله، یکی از بهاییان مشهوری است که در کودتای سوم اسفند دست داشت و پس از اجرای آن هم در کابینه برآمده از کودتا (به ریاست ضیا الدین طباطبایی ) عضویت یافت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش بهاییت در کودتای 1299 / وحشت روباه پیر از شیعه اثنی عشری

نقش بهاییت در کودتای 1299 / وحشت روباه پیر از شیعه اثنی عشری