مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 12 اسفند 1399 ساعت 05:552021-03-02فرهنگي

نجات طومار وقفی قناتی جهانی در یزد


کارشناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از مرمت یک طومار وقفی متعلق به قنات حسن آباد مشیر و دهنو خبر داد.

- ایسنا/یزد کارشناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از مرمت یک طومار وقفی متعلق به قنات حسن آباد مشیر و دهنو خبر داد.

الهه خاکباز الوندیان با اعلام این خبر تصریح کرد: اثر موردمطالعه که به شدت اسیدی است و آسیب هایی شامل پارگی، کمبود، لکه و دیگر موارد در آن مشاهده می شود، ابتدا مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفته و در مرحله شناخت آن تست هایی برای انتخاب مواد برای عملیات حفظ و مرمت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در میان آثار ارزشمندی که از پیشینیان به یادگار مانده، نسخ خطی با پشتوانه معنوی از جایگاه والایی برخوردار است.

به گفته ی کارشناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد طومار وقفی قنات حسن آباد مشیر و دهنو، وقف نامه ای مشتمل بر هشت نسخه است که قدیمی ترین تاریخ خوانده شده در بین نسخه ها متعلق به سال 1259 است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد، الوندیان با اشاره به اینکه متأسفانه به علت شرایط نامناسب نگهداری و مرمت های نادرست (آسیب های انس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نجات طومار وقفی قناتی جهانی در یزد

نجات طومار وقفی قناتی جهانی در یزد