مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 28 اسفند 1399 ساعت 08:252021-03-18اقتصادي

اولویت 1400 مجموعه بازار تاریخی اراک مرمت نقاط اضطراری است


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: مرمت نقاط اضطراری؛ اولویت 1400 مجموعه بازار تاریخی اراک است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان در خصوص وضعیت بازار تاریخی اراک و روند مرمتی این مجموعه تاریخی، اظهار کرد: مجموعه بازار تاریخی اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار بنا شده و به لحاظ ویژگی های معماری یکی از بازارهای مطرح کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه از یک راسته اصلی و فرعی تشکیل شده که به ترتیب در جهت شمالی- جنوبی و شرقی - غربی امتداد دارد، گفت: در این مجموعه تعداد 20 سرا و تیمچه قرار دارد که به لحاظ فرم و پلان کاملاً از یکدیگر متمایز هستند.

مرزبان مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی سلطان آباد دانست و افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و ساختار شبکه واگذاری و دانه بندی یک بافت شطرنجی محسوب می شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و 7 گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می کنند.

وی با اشاره به تهیه طرح جامع مرمت و احیا بازار که توسط مشاور در حال تدوین نهایی است و ملاکی برای مرمت بازار خواهد بود، بیان کرد: تاکنون برخی از سراها نظیر سرای مسگرها، حاج باشی، بخشی از


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اولویت 1400 مجموعه بازار تاریخی اراک مرمت نقاط اضطراری است

اولویت 1400 مجموعه بازار تاریخی اراک مرمت نقاط اضطراری است