حاجی فیروز؛ گفتمان استعماری یا پسا استعماری«بهرام بیضایی با تولید آثاری چون «باشو غریبه کوچک» و «طرب نامه» عملا مساله رنگ و تبعیض برآمده از آن را در برابر ما قرار داد. این بازنمایی های ناراست تصویر و تصور نژادی را در خوانش و تفسیر فرهنگ ایران و اقوام ایرانی تقویت کرد. - بازنمایی هایی که تصور نژادی را در خوانش اقوام ایرانی تقویت کرد حاجی فیروز؛ گفتمان استعماری یا پسا استعماری بهرام بیضایی با تولید آثاری چون باشو غریبه کوچک و طرب نامه عملا مساله رنگ و تبعیض برآمده از آن را در برابر ما قرار داد. این بازنمایی های ناراست تصویر و تصور نژادی را در خوانش و تفسیر فرهنگ ایران و اقوام ایرانی تقویت کرد. به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، علیرضا حسن زاده - عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - در یادداشتی که با عنوان خوانش نقش آیینی حاجی فیروز:گفتمان استعماری یا پسا استعماری ؟ در اختیار ایسنا قرار داده، این طور آورده است: در نخستین روزهای بهار 1400 شهرداری تهران با وجود همه پرسش ها و مسائل مهمی که باید به آن بپردازد چون آلودگی هوا، ترافیک و غیره ما را در برابر سوالی دیگر قرار داد که گروهی بسیاری از محققان ایرانی را شگفت زده کرد: آیا حاجی فیروز نماد نژادپرستی و تحقیر رنگ سیاه است؟ هر چند از منظر مردم شناسی و به ویژه نگاه مردم شناسی نمادین آن در هیچ یک از سه سطح تفسیری آ برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |