مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 اردیبهشت 1400 ساعت 15:302021-04-25بين الملل

روایتی دست اول از شاهدان شکست آمریکا در طبس


شکست عملیات «پنجه عقاب» که توسط مشاوران جیمی کارتر، رییس جمهور وقت آمریکا، برای فراری دادن گروگان های آمریکایی در ایران طراحی شد، یکی از مفتضحانه ترین باخت های نظامی ایالات متحده در تاریخ این کشور است.

- شکست عملیات پنجه عقاب که توسط مشاوران جیمی کارتر، رییس جمهور وقت آمریکا، برای فراری دادن گروگان های آمریکایی در ایران طراحی شد، یکی از مفتضحانه ترین باخت های نظامی ایالات متحده در تاریخ این کشور است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: توفان شن در کویر طبس، صبحگاه روز پنجم اردیبهشت سال 1359، چنان هواپیماها و بالگردهای آمریکایی را زمین گیر کرد که ناچار شدند عملیات را نیمه تمام بگذارند و از مهلکه بگریزند؛ به این ترتیب، پنجه عقاب شکست و دولت آمریکا دستش به چیزی بند نشد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که کشور هنوز ثبات سیاسی و نظامی لازم را نداشت و هر اقدامی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران، می توانست به آسیبی جدی مبدل شود.

شکست آمریکایی ها در صحرای طبس، آن هم در مواجهه با تندبادی کویری، عواقب وحشتناکی برای کارتر در پی داشت و یکی از دلایل شکست او در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری بود.

طی 41 سال گذشته، اطلاعات و گزارش های مختلفی درباره این رویداد، در داخل و خارج از ایران منتشر شده است و هر ساله، فرازهای مختلفی از آن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایتی دست اول از شاهدان شکست آمریکا در طبس

روایتی دست اول از شاهدان شکست آمریکا در طبس