مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 13 تیر 1400 ساعت 10:302021-07-04اجتماعي

کشف نخستین آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در مازندران


در مرکز این بنا یک آتش دان با تزیینات گچی کشف شد که کاربرد مذهبی این بنا را به اثبات می رساند و باتوجه به شواهد معماری و سفالین، این آتشکده تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته و در چندین مرحله الحاقاتی به آن افزوده شده است.

- سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید از کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلا از توابع روستای ارفه ده شهرستان سوادکوه خبر داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، مهدی عابدینی عراقی، گفت: در کاوش تپه کلای روستای ارفه ده سوادکوه بنایی به مساحت حدود 300 متر با پلان مشابه با چهارطاقی های زمان ساسانیان که در دیگر مناطق قلمرو این امپراتوری وجود دارد ، به دست آمده که با مصالح سنگ، و آجرهایی به ابعاد 38×38×8 سانتی متر ساخته شده است.

وی افزود: در مرکز این بنا یک آتش دان با تزیینات گچی کشف شد که کاربرد مذهبی این بنا را به اثبات می رساند و باتوجه به شواهد معماری و سفالین، این آتشکده تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته و در چندین مرحله الحاقاتی به آن افزوده شده است.

عابدینی تصریح کرد: این محوطه در مرکز بافت روستای ارفه ده قرار گرفته و احتمال آسیب و تخریب آن در صورت بی توجهی به اثر وجود دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف نخستین آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در مازندران

کشف نخستین آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در مازندران