مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 18 مرداد 1400 ساعت 04:002021-08-09اقتصادي

منابع آبی که به کشورهای همجوار می رود!


در حالی که بر اثر برداشت بی رویه آب های زیر زمینی بسیاری از دشت های کشور دستخوش فرونشست شدند و دامنه آن به شهرها رسیده است، اما رییس سازمان زمین شناسی، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، کارست پدیده ای در پوسته زمین است که آثار آن به صورت اشکال مختلف از قبیل حفره ها و غارها، در سطح و در زیر سطح زمین وجود دارد.

علت ایجاد آن به وجود شکستگی ها و قابلیت انحلال توده سنگ مربوط می شود که در نتیجه آن یک سیستم آب زیرزمینی می تواند شکل بگیرد.

بیش از 11 درصد از سطح کل کشور متشکل از واحدهای سنگی کربناته است که این سنگ ها در اثر درز و شکاف و انحلال در طول زمان زمین شناسی دارای فضاهای خالی و حفره هایی می شوند که به این پدیده کارست و به آبی که درون این سنگ ها جمع می شود، آب کارستی یا آب های ژرف می گویند.

بیش از 25 درصد جمعیت جهان یا مستقیماً بر روی مناطق کارستی زندگی و یا آب شرب مورد نیاز خود را از منابع کارستی تأمین می کنند که برخلاف میزان دارایی آب های سطحی، ایران و کشورهای دیگر مانند چین، امریکا، اتریش و صربستان جزو کشورهای بسیار مستعد از لحاظ پتانسیل آب های کارستی هستند.

بسیاری از کشورهای دارای آب کارست، 30 تا 40 درصد از مصارف آب شرب خود را از آب های کارستی تأمین می کنند که از مزایای استفاده از آب های کارستی به عنوان آب شرب می توان به کاهش اف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

منابع آبی که به کشورهای همجوار می رود!

منابع آبی که به کشورهای همجوار می رود!