مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 شهریور 1400 ساعت 14:102021-08-29اقتصادي

تمام بهانه ها برای گران کردن برنج در فصل برداشت محصول


دبیر انجمن وارد کنندگان برنج، گرانی اخیر برنج ایرانی را ناشی از عوامل روانی می داند و می گوید: کسی که برنج ایرانی مصرف می کند، قادر به استفاده از برنج خارجی نیست تا نوسان قیمت این نوع برنج تأثیری در گرانی برنج ایرانی داشته باشد.

- سیر صعودی قیمت برنج ایرانی در فصل برداشت همچنان ادامه دارد اما درحالی که مسئولان وزارت جهادکشاورزی افزایش قیمت برنج خارجی را عامل این گرانی می دانند، فعالان صنفی و واردکنندگان، رشد هزینه تمام شده تولید، تورم و سودجویی و دلال بازی را منشأ این گرانی می دانند.

افزایش قیمت هر کیلوگرم برنج مرغوب ایرانی تا مرز 45 هزار تومان، نرخ 22 تا 24 هزار تومانی برنج هندی درجه یک و رسیدن قیمت هر کیلوگرم برنج سفید پاکستانی به مرز 30هزارتومان موجب شده تا سهم برنج ایرانی و خارجی در سفره مصرفی خانوارها هر روز کمتر شده و اقشار کم درآمد به سمت استفاده از محصولات جایگزین مانند ماکارونی در سبد مصرفی خود روی آورند.

به گفته دست اندرکاران بخش تولید، با وجود کاهش نسبی سطح زیرکشت و تولید برنج ایرانی در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و تغییر الگوی کشت، هیچ کمبودی در بازار برنج وجود ندارد اما علاوه بر رشد هزینه تمام شده تولید و نرخ تورم که موجب کاهش عرضه برنج تولیدی تازه کشاورزان به بازار به امید افزایش بیشتر قیمت ها شده است، ت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تمام بهانه ها برای گران کردن برنج در فصل برداشت محصول

تمام بهانه ها برای گران کردن برنج در فصل برداشت محصول