مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 مهر 1400 ساعت 16:252021-10-03فرهنگي

تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به ثبت ملی رسید


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از ثبت ملی تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) خبر داد.

- ، هادی شه دوست شیرازی اظهار کرد: تعزیه، ازجمله نمایش های آیینی است که به طور عمیقی با باورهای شیعی و عشق به خاندان عصمت و طهارت پیوندیافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: زندگی و شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) منبع آفرینش چند نسخه تعزیه بوده و در این تعزیه نامه ها، حضرت احمد بن موسی (ع) و برادرانش برای دیدار با برادر خود، حضرت امام رضا (ع)، از مدینه عازم طوس می شوند، اما در شیراز، با ممانعت قتلغ خان، حاکم دست نشانده مأمون، روبرو می شوند و طی دفاعی جانانه به شهادت می رسند.

او با اشاره به اینکه این ثبت ملی در ایام مابین اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر به انجام رسید، افزود: همزمان با ثبت ملی این اثر تعزیه حضرت احمد بن موسی (ع) به صورت زنده برای کارشناسان ثبت ملی وزارتخانه از مسجد جامع عتیق شیراز در مجاورت حرم احمد بن موسی شاه چراغ (ع) پخش می شد که اتفاقی کم نظیر است.

شه دوست شیرازی بیان کرد: علاوه بر اجرای تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، آیین های محرمی ثبت شده در فهرست آثار ملی ناملموس همچون چک چکوی استهبان و چاووش خوانی بوانات نیز در مسجد جامع عتیق به صورت نمادین برگزار شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به ثبت ملی رسید

تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به ثبت ملی رسید