مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 آبان 1400 ساعت 06:402021-10-24بين الملل

معبد لائودیسه فرصتی برای جهانی شدن نهاوند


تاکنون شش فصل کاوش برای کشف اثر مهم تاریخی معبد لائودیسه در نهاوند انجام شده که طی این کاوش ها سرنخ ها و آثار زیادی از ادوار مختلف تاریخی در نهاوند کشف شده که نشان از رازهای نهاوند دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در سال 1322 در منطقه دوخواهران نهاوند کتیبه ی ارزشمندی به زبان یونانی کشف شد که این کتیبه فرمان یکی از پادشاهان سلوکی به حاکم وقت نهاوند بوده و این کتیبه اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

این کتیبه از دو قسمت متمایز تشکیل شده که قسمت اول آن نامه ای است که فرمان شاه را به اهالی نهاوند ابلاغ می کند از آنان درخواست می کند تا فرمان وی را روی سنگی نقش کرده و در معبد اصلی شهر نصب کند و هم چنین در این کتیبه آنتیوخوس سوم به مندموس پادشاه وقت نهاوند دستور می دهد که معبدی در خور و شأن همسرش ملکه لائودیسه در نهاوند بسازند.

بر اساس مطالعاتی که انجام شده این معبد در زمان آنتیخوس سوم در شهر نهاوند بنا شده و این معبد برای کاهنه ای که همسر آنتیخوس سوم بوده بنا شده است.

همچنین علاوه بر این کتیبه مجسمه های مفرقی کوچکی که منصوب به خدایان یونان بوده در این منطقه کشف شده است و کشف این آثار باعث شد که وجود معبد یونانی در نهاوند محرز شود و این محوطه تاریخی و منطقه دوخواهران در سال 1327 به شماره 374 به عنوان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران ثبت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معبد لائودیسه فرصتی برای جهانی شدن نهاوند

معبد لائودیسه فرصتی برای جهانی شدن نهاوند