مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 17 آبان 1400 ساعت 07:052021-11-08سياسي

یک نبرد فراموش نشدنی


خلیج فارس همیشه یکی از مناطق ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک جهان به شمار می آید.

این خلیج برای کشورهای منطقه بخصوص ایران و عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا،سرهنگ ستاد قاسم اکبری مقدم پژوهشگر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در یادداشتی،یکی از حماسه آفرینی های نیروی دریایی ارتش را در دردفاع مقدس واکاوی کرده است.

در این یادداشت می خوانیم: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با تأسیس بندر و ایجاد پایانه حوزه های نفتی خلیج فارس در جزیره خارک عملاً کشور ایران برای صادرات و واردات غیر نفتی خود بیش از 65 درصد و برای صادرات نفت حدود 98 درصد به دریا، به خصوص منطقه شمال خلیج فارس وابسته شد.

کشور عراق با وجود برخورداری کم از دریا به علت شرایط موجود اقلیمی و جفرافیایی مجبور است با وضعیت مشابهی نسبت به ایران به دریا یعنی شمال خلیج فارس وابسته باشد.

شرایط سیاسی و نظامی در سال 1359 وضعیت جنگی را بین این دو کشور ایجاد و یکی از مناطقی که دو طرف می توانستند برای وارد آوردن فشار اقتصادی و نظامی بر علیه یکدیگر استفاده کنند؛ شمال خلیج فارس بود.

چرا که هر طرف که بر این منطقه تسلّط می یافت شرایط دشواری را بر طرف مقابل تحمیل می کرد، بخصوص برای ایران، چون در آن زمان ایران از هیچ منطقه دیگری قادر به صدور نفت نبود و دیگر اینکه تنها و بزرگ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک نبرد فراموش نشدنی

یک نبرد فراموش نشدنی