مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 19 آبان 1400 ساعت 08:052021-11-10اقتصادي

احیاء بیش از 10 رشته صنایع دستی در همدان


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه 246 رشته ثبت شده صنایع دستی در کشور وجود دارد، گفت: در استان همدان 85 رشته صنایع دستی فعال داریم و در10 سال اخیر بیش از 10 رشته احیاء شده است.

- هاشم مظاهری در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: رشته های صنایع دستی که در صدد احیاء کردن آن ها هستیم رشته های هنری هستند که به خاطر جبر روزگار از بین رفته اند.

وی با اشاره به اینکه زمانی راسته قاشق تراش های همدان رونق زیادی داشت و قاشق های چوبی مورد استفاده مردم را تأمین می کرد، افزود: با جایگزین شدن قاشق های استیل این هنر صنعت از بین رفت و به دلیل عدم استفاده و مقرون به صرفه نبودن قابل احیاء نیست.

مظاهری با بیان اینکه ماشینی شدن و مکانیزه شدن زندگی و افزایش قیمت این نوع محصولات به مرور باعث از بین رفتن آن ها می شود، تصریح کرد: طی 15 سال گذشته در همدان رشته هایی که دلیل منطقی برای احیاء شدن داشتند شناسایی و تلاش های زیادی برای زنده کردن دوباره آنها شد.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از این رشته ها تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بود که کارگاه آن حدود هشت سال پیش در محل گنبد علویان راه اندازی شد و به افرادی با شرط استادی آموزش داده شد تا مانع از منسوخ شدن این رشته شود علاوه بر این احیای این رشته هنری توجیه اقتصادی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیاء بیش از 10 رشته صنایع دستی در همدان

احیاء بیش از 10 رشته صنایع دستی در همدان