مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آذر 1400 ساعت 12:002021-12-08فرهنگي

داریوش مهرجویی: با این گرانی فیلم سازی صرف نمی کند


داریوش مهرچویی امروز 17 آذر، در حالی که هنوز با خاطرات تلخ توقیف «سنتوری» سر می کند و در امید اکران «لامینور» است، 81 ساله شد.

- جی پلاس ، 17 آذر سالروز تولد مهرجویی یکی از پیشگامان موج نو در سینمای ایران است و بی اغراق نیست اگر او را تنها فیلمساز سینمای ایران با کلکسیونی از افتخار و عنوان بدانیم؛ کسی که آثارش در جایزه گرفتن و توقیف شدن رکورد دارند.

ایسنا نوشت؛ مهرجویی در طول بیش از نیم قرن فیلمسازی، علاوه بر خلق شخصیت های ماندگار در سینما، بازیگرانی را با فیلم هایش به سینمای ایران معرفی کرده که هر کدام یا ستاره شدند یا مسیری تازه پیش رویشان باز شد؛ مثل عزت الله انتظامی، خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، علی مصفا و لیلا حاتمی.

آثار او در سال های دور وقتی که شرکت در جشنواره های جهانی این چنین مرسوم نشده بود، در جشنواره های معتبری مثل ونیز، برلین، کن، شیکاگو و توکیو شرکت داشت و جایزه هایی هم گرفت؛ اما به همان میزان فیلم هایش در ایران با مشکلاتی مواجه می شدند و کم پیش آمده که از زیر تیغ سانسور و توقیف به راحتی گذر کرده باشند.

مجموع سال هایی که بعضی فیلم های مهرجویی در توقیف به سربردند به حدود 25 سال می رسد ولی از بین همه آن ها، داغ توقیف سنتوری بیش از بقیه بر دلش باقی مانده و هنوز می توان حسرت و رنج آن را در کلامش پیدا کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

داریوش مهرجویی: با این گرانی فیلم سازی صرف نمی کند

داریوش مهرجویی: با این گرانی فیلم سازی صرف نمی کند