مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 آذر 1400 ساعت 09:052021-12-18سياسي

تفاوت تعریف علم از منظر جهان اسلام و دیگران/علم؛ زمینه ساز ایمان


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ششمین دوره مقدماتی گفتمان ملی نخبگان علوم انسانی گفت: در قرآنT علم به عنوان یکی از اسماء الهی ذکر شده و اساساً علم را زمینه ساز ایمان می داند.

- ، حجت الاسلام حمیدرضا پارسانیا، در ششمین دوره مقدماتی گفتمان ملی نخبگان علوم انسانی با طرح بحث از نقش و جایگاه علم در تاریخ و تمدن اسلامی، گفت: ابتدا باید توجه داشت که علم به نسبت ادوار تاریخی و جایگاه و مفهومی که در نزد فرهنگ های مختلف داشته، واجد تکثر معنایی است و اساساً هر محیط و فرهنگی با یک معنای خاصی از معانی مختلف علم، تناسب داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دو شیوه مواجهه با مفهوم علم، گفت: سخن از علم به دو صورت انجام می شود.

یکبار از معنای علم در مقام ثبوت سخن می گوییم که در این مقام سعی داریم تا مشخص کنیم معنای حقیقی علم چیست و اساساً از چیستی حقیقت علم بحث می کنیم اما از سوی دیگر، در مقام اثبات، کوشش می کنیم تا ببینیم علم جدای از معنای حقیقی اش، در نزد یک جامعه، فرهنگ و تاریخ، چه مفهومی داشته است یعنی از هویت فرهنگیِ علم در نزدِ عالِم و یا در نزد فرهنگِ موردنظر سخن می گوییم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: معنای کنونی و مسلط از علم در نزد جهانیان و همچنین در جامعه خودمان، معنای پوزیتیویستی از علم است که متعلق به قرن بیستم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تفاوت تعریف علم از منظر جهان اسلام و دیگران/علم؛ زمینه ساز ایمان

تفاوت تعریف علم از منظر جهان اسلام و دیگران/علم؛ زمینه ساز ایمان