مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 آذر 1400 ساعت 20:352021-12-20اقتصادي

چرا «یلدا» ثبت جهانی نشد؟


یلدا یکی از چهار جشن فصلی ایران و به عنوان یکی از باستانی ترین جشنواره های کشور شناخته می شود.

این میراث ناملموس فرهنگی عمدتاً از طریق شفاهی و روش های غیررسمی به نسل های جوان منتقل شده و اعتقادات و سنت های فراوانی پیرامون مراسم شب یلدا در میان مردم جاری است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری فارس، شب یلدا شب کهن ایرانیان است که ریشه در آیین های قدیمی دارد و جزو معدود سنت هایی است که همچنان به قوت خود باقی مانده و هر ساله خانواده ها را کنار هم جمع می کند.

جعفر شهری در کتاب طهران قدیم درباره این شب چنین نوشته است: شب اول چله بزرگه یا شب یلدا که بزرگترین شب سال بود هر دسته از خویش و اقارب و همسایه شب نشینی گرفته در آن بساط سور و سات از آجیل شیرینی و میوه مخصوصا هندوانه و انار و خربزه فراهم کرده، دور هم جمع شده به خوشگذرانی و شب زنده داری و گرفن فال حافظ می پرداختند و در این شب بود که می گفتند با خوردنی های سفره شب یلدا، مثل خوراکی های پای سفره هفت سین طبیعت گرم را می توانند سرد و طبیعت سرد خود را گرم بکنند.

به این صورت که اگر از گرمی مزاج رنج می برند هندوانه و انار و اگر از سردی ناراحت می شوند، توت و کشمش و خرما و مثل آن بخورند و تا سحر آن که گفت و شنید و بگو و بخند می کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا «یلدا» ثبت جهانی نشد؟

چرا «یلدا» ثبت جهانی نشد؟