مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 دی 1400 ساعت 09:052022-01-10سياسي

شهادت میرزا محمد تقی خان فراهانی نزدیک 170 سال قبل


کتاب خاطرات حاج سیّاح یا دوره خوف و وحشت سفرنامه حاج محمد علی فرزند حاج محمد رضا معروف به حاج سیاح است که سال 1215 شمسی در شهر محلات استان مرکزی متولد شد.

- خبرگزاری فارس ـ اراک؛ کتاب خاطرات حاج سیّاح یا دوره خوف و وحشت  سفرنامه حاج محمد علی فرزند حاج محمد رضا معروف به حاج سیاح  است که سال 1215 شمسی در شهر محلات استان مرکزی متولد شد.

حاج سیاح سال 1238 در سن 23 سالگی از ایران به سوی قفقاز مسافرت می کند،  هیجده سال بعد سال 1256 شمسی به ایران باز گشته و از طریق بندرعباس، بوشهر، شیراز ، اصفهان، کاشان، نراق، به زادگاهش محلات می رسد.

آنچه که مورد نظر است روز پنج شنبه تاریخ دهم شوال 1294 هجری قمری برابر با 26 مهر 1256 شمسی حاج سیّاح در آخرین روزهای بازگشتش وارد کاشان و نراق می گردد و چند خط از  سفرنامه اش در خصوص میرزا محمد تقی خان امیر کبیر مرقوم شده عینا اشاره می شود.

 واقعا متاثر و منقلب شدم نظیر تاثیری که در کاشان از دیدن خرابه حمامی که امیر کبیر اتابیک را به تهمت و عداوت درباریان ؛ در آنجا کُشته بودند.

چه می توان کرد با استبداد و فساد اخلاق ؛ نه قانون در ایران هست نه عدلیه و نه محاکمه و نه استنطاق و نه تحقیق ؛ مردم به یک بهانه و یک حرف سُست ؛ چنان مرد بزرگی را از دست ایران گرفتند که تا حال دیگر ایران مثل او ندیده ؛ اگر مجال می دادند مایه نجات ایر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شهادت میرزا محمد تقی خان فراهانی نزدیک 170 سال قبل

شهادت میرزا محمد تقی خان فراهانی نزدیک 170 سال قبل