مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 21 بهمن 1400 ساعت 01:422022-02-09سياسي

دفاع از «فارسی» در برابر جنجال های اخیر


علیرضا حسن زاده در واکنش به جریانی که علیه «زبان فارسی» راه افتاده، آن را گفتمانی سطحی، سیاست زده و غیرعلمی می داند، بارزترین ویژگی این زبان را «چندصدایی» عنوان می کند و به توضیح تاریخی-علمیِ ویژگی های بسیارِ آن می پردازد.

- علیرضا حسن زاده در واکنش به جریانی که علیه زبان فارسی راه افتاده، آن را گفتمانی سطحی، سیاست زده و غیرعلمی می داند، بارزترین ویژگی این زبان را چندصدایی عنوان می کند و به توضیح تاریخی-علمیِ ویژگی های بسیارِ آن می پردازد.

رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در گفت وگو با ایسنا و در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رابطه میان هویت اقوام ایرانی و زبان فارسی این طور توضیح می دهد: نخست باید به این پرسش مهم پاسخ داد که زبان فارسی انعکاس دهنده چه هویتی ست؟ آیا می توان هویت را به یک سطح تقلیل داد؟ می توان زبان فارسی را آیینه هویت چندصدایی فرهنگ و تمدن ایرانی دانست و ایران قابل تقلیل به یک قوم و یا یک سطح بسته و متصلب از هویت فرهنگی نیست.

فارسی امروزی، به طور ویژه در خراسان رشد کرد.

خراسان بزرگ یکی از شاهراه های جاده ابریشم است و به همین دلیل، در آن محیط متنوع فرهنگی، بزرگانی چون ابوریحان بیرونی، خیام، فردوسی و غیره ظهور کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دفاع از «فارسی» در برابر جنجال های اخیر

دفاع از «فارسی» در برابر جنجال های اخیر