مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 اسفند 1400 ساعت 09:372022-03-01سياسي

تجربه اوکراین نشان داد بدون توانمندی نظامی درون زا بقا تضمین نمی شود


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تاکید کرد: تحولات اوکراین نشان داد، اگر کشوری توانمندی نظامی درون زا نداشته باشد، به سختی می تواند بقا و امنیت خود را تضمین کند.

- نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تحولات اخیر اوکراین اظهار داشت: تجربه اتفاقات اوکراین بیانگر گزاره هایی است که نظریات رئالیستی و واقع گرایانه همیشه بر آنها تأکید داشته است و این گزاره ها می تواند درس عبرت برای همگان باشد.

وی افزود: از جمله این گزاره ها این است که نظام بین الملل یک نظام آنارشیست و بی رحم است؛ یعنی هیچ قدرت فائقه مرکزی وجود ندارد که اگر یک کشور مورد حمله قرار گرفت، از آن حفاظت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم ادامه داد: دومین گزاره که با وقایع اوکراین دوباره اثبات شد، این است که اگر کشوری خوداتکا و خودیار نباشد، امنیت آن در معرض تهدید خواهد بود؛ به عبارت دیگر، اگر کشوری توانمندی نظامی درون زا نداشته باشد به سختی می تواند بقا و امنیت خود را تضمین کند.

شفیعی تصریح کرد: گزاره سوم اثبات شده هم این است که اتحادها و ائتلاف ها عموما ناپایدار هستند و اتکا کشورها به این ائتلاف ها می تواند در شرایط سخت جنگ به زیان آنها تمام شود؛ مانند اوکراین که به غربی ها امی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تجربه اوکراین نشان داد بدون توانمندی نظامی درون زا بقا تضمین نمی شود

تجربه اوکراین نشان داد بدون توانمندی نظامی درون زا بقا تضمین نمی شود