مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 اسفند 1400 ساعت 19:522022-03-05سياسي

چگونه سنت اسلامی قرض الحسنه از ایران به سراسر دنیا رفت؟


14 اسفند در تقویم ایران روز «ترویج فرهنگ قرض الحسنه» است؛ سنتی اسلامی که سابقه ای دارد در سبک زندگی ایرانیان و تاریخچه ای دارد در دهه 40 شمسی و آینده ای دارد در مراودات مالی جهانی.

- همین دیروزگروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ایرانی ها همیشهِ تاریخ اهل قرض دادن و قرض گرفتن بوده اند؛ قرض الحسنه سنتی جاری بوده است در روزمرگی ایرانیان و مراوادت مالی میان افراد که پول را پاکیزه نگه داشته از ربا و جامعه را پاکیزه نگه داشته از بی برکتی.

شاید خیلی ها این را ندانند ولی آرتور دو گوبینو سیاح و سیاستمدار فرانسوی در اواسط دوره قاجار برای تاریخ نوشته است که: در ایران هر کسی آماده پول قرض دادن و پول قرض گرفتن است.

شاه به دولت قرض می دهد، شخصیت های بزرگ به افراد پایین، تجار به شخصیت های بزرگ، نوکر به ارباب، ارباب به نوکر، سرباز به افسر و افسر به سرباز پول قرض می دهد.

بازاریان با یک دست قرض می دهند و با دست دیگر قرض می گیرند.

[برای پرداخت قرض] ایرانی ها روی قولی که می دهند، می مانند .

از سال 1269 شمسی که نخسین بانک های خارجی از جمله بانک شاهی انگلستان و بانک استقراضی در ایران فعال شدند بنا به همین روحیه عمومی، مردم عادی با این بانک ها کاری نداشتند چون ربا می دادند و ربا می گرفتند و حتی روی اسکناسی که خودشان چاپ کرده بودند از شهری به شهر دیگر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چگونه سنت اسلامی قرض الحسنه از ایران به سراسر دنیا رفت؟

چگونه سنت اسلامی قرض الحسنه از ایران به سراسر دنیا رفت؟