مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 اسفند 1400 ساعت 08:272022-03-14فرهنگي

کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در تخت تخت جمشید


کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در صفه جنوبی تختگاه تخت جمشید توسط گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وحید بارانی سرپرست هیئت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: معمولاً آثار تاریخی پس از مدتی به دلیل تغیرات مداوم آب و هوا، جذب و تبخیر رطوبت و … دچار فرسایش زود هنگام شده و به سرعت آسیب می بینند.

او افزود: باستان شناسانی که از 80 سال پیش، کاوش ها را در تخت جمشید آغاز کردند تا حدودی از فرآیند فرسایش آگاه بوده و از همان ابتدا تلاش های زیادی برای جلوگیری از تخریب نقوش برجسته پلکان شرقی آپادانا و پلکان کاخ شورا و… انجام داده اند.

بارانی تصریح کرد: این باستان شناسان با نصب سایه بان های موقت و حتی دائمی تلاش در جلوگیری از تخریب نقوش برجسته و کتیبه ها کرده اند اما با این حال تمامی عوامل آسیب رسان حذف نشده و نقوش روز به روز وضعیت بدتری پیدا می کردند.

این باستان شناس با بیان اینکه یکی از دلایل آسیب های سطحی در سنگ های رسوبی و آهکی نفوذ، آب ناشی از بارندگی در بالای پلکان ها بوده که به پایین نفوذ کرده و سپس به جداره داخلی سنگ ها می رسد، افزود: این رطوبت املاح موجود در خاک را به سنگ ها منتقل کرده و پس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در تخت تخت جمشید

کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در تخت تخت جمشید