مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 اسفند 1400 ساعت 13:422022-03-19بين الملل

گزارش فارس از حال و هوای مردم افغانستان در آستانه جشن نوروز


مشکلات اقتصادی و بلاتکلیفی مردم از اعلام نکردن موضع طالبان در قبال نوروز، موجب شده تا جشن سال نو امسال نسبت به سال های گذشته کمتر مورد استقبال واقع شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در افغانستان از شروع سال جدید خورشیدی تا نزدیک به یک ماه، علاوه بر برگزاری برنامه های رسمی از سوی حکومت، مردم با رسومات و جشن های مختلفی همچون (جشن گل سرخ در مزار شریف، جشن گل نارنج در ننگرهار، جشن گل بادام در دایکندی، جشن شکوفه انگور در هرات، جشن گل زرد در کاپیسا، گل انار در قندهار، گل ارغوان در پروان و گل کچالو در بامیان) از آمدن این فصل دل انگیز تجلیل می کردند.

باشکوه ترین و بارزترین جشن های نوروزی، اما جشن گل سرخ در ولایت بلخ و شهر مزار شریف، زیارت منسوب به حضرت علی(ع) می باشد، که طی آن هزاران نفر از سراسر افغانستان گردهم می آیند؛ در جشن گل سرخ که در اولین روز سال نو در مزار شریف برگزار می شود یک بیرق خاص بر گنبد روضه زیارت منسوب به حضرت علی نصب می شود و در کنار آن بیرقی بزرگی مسمی به جهنده را با شلیک توپ بلند می کنند.

از مهم ترین دغدغه ها در این کشور خرید زولبیا، ماهی، لباس و تحفه های دیگر برای نامزد داران است که تقریبا در تمام ولایات افغانستان مرسوم بوده و بخش بزرگی از بازار در این کشور را تشکیل می دهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گزارش فارس از حال و هوای مردم افغانستان در آستانه جشن نوروز

گزارش فارس از حال و هوای مردم افغانستان در آستانه جشن نوروز