مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 14 فروردین 1401 ساعت 13:122022-04-03اقتصادي

کسری مخازن زیرزمینی آب، سالانه بیش از چهار میلیارد مترمکعب است


مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور گفت: روند نزولی آبخوان ها باعث وقوع کسری مخزن شدید شده که بر اساس متوسط 20 سال اخیر، مقدار کسری مخزن سالانه حدود 4.

- به نقل از وزارت نیرو، فیروز قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، تعداد محدوده های مطالعاتی ممنوعه و ممنوعه بحرانی کشور به 421 محدوده رسیده است.

وی ادامه داد: کشور ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک بوده و متوسط بارش آن 250 میلی متر است که این میزان بارش حدود یک سوم متوسط جهانی است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور گفت: از نظر توزیع مکانی و زمانی بارش کشور، شرایط مطلوبی در جهت تقویت منابع آبی و دسترسی مناسب به منابع آبی در سطح کشور فراهم نبوده، بطوریکه میزان بارش در مناطق کویری حدود 46 میلی متر بوده که این رقم در استان های شمالی کشور به بیش از 1 هزار و400 میلی متر افزایش می یابد و از نظر زمانی نیز، 5 درصد بارش کشور در تابستان اتفاق می افتد که چندان کمکی در تأمین آب کشت های تابستانه و دائمی نمی کند.

قاسم زاده ادامه داد: از طرفی متوسط بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش بوده به طوری که میانگین بارش 53 ساله کشور حدود 250 میلی متر بوده در حالیکه میانگین 13 ساله اخیر به 232 میلی متر کاهش یافته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کسری مخازن زیرزمینی آب، سالانه بیش از چهار میلیارد مترمکعب است

کسری مخازن زیرزمینی آب، سالانه بیش از چهار میلیارد مترمکعب است