مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401 ساعت 11:222022-05-09اقتصادي

حذف ارز ترجیحی منجر به حفظ منابع ارزی و بالندگی اقتصاد می شود


استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: حذف ارز ترجیحی باعث حفظ منابع ارزی و رشد و بالندگی اقتصاد می شود.

- محمدرضا کریمی پویا امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه هدف ارز ترجیحی یا ارز 4200 تومانی این بود که تورم را به ویژه در کالاهای اساسی کنترل کند اظهار کرد: این ارز نه تنها تورم را کنترل نکرد بلکه زمینه رانت و فساد را نیز فراهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی عامل توزیع ناعادلانه یارانه ها می شد عنوان کرد: اگر بخواهیم فاصله بین دهک اول و دهک دهم یارانه ها را نگاه کنیم، در مصرف یارانه ها اختلاف زیادی بود به طوری که در برخی از کالاها وقتی مصرف بالا می رفت، یارانه بیشتری هم تعلق می گرفت و این عادلانه نبود.

این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد تصریح کرد: دومین ایراد استفاده از ارز ترجیحی این بود که منابع هم انحراف پیدا می کرد و فساد در مصرف منابع داشتیم مثلا به جای اینکه یارانه به ابتدای زنجیره تامین و تولید محصولات تعلق بگیرد باید به انتهای آن تعلق بگیرد که مصرف کننده نیز متضرر نشود.

وی با بیان اینکه سودجویانی بودند که ارز ترجیحی را به جای اینکه صرف واردات نهاده ها در کشور کنند در بازار آزاد ارز به فروش می رساندند گفت: قاچاق معکوس محصولات ناشی از اختلاف قیمت داخل و خارج از کشور از دیگر ایرادات بود که همین ق


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حذف ارز ترجیحی منجر به حفظ منابع ارزی و بالندگی اقتصاد می شود

حذف ارز ترجیحی منجر به حفظ منابع ارزی و بالندگی اقتصاد می شود