مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 31 خرداد 1401 ساعت 16:072022-06-21اقتصادي

روزگار خوش پشت بام خوابی در طهران قدیم


در روزگاری نه چندان دور،که هنوز خبری از رشد قارچ گونه آپارتمان های سربه فلک کشیده نبود،خوابیدن روی بام ها، در شب های تابستان از رسوم مردم طهران قدیم بود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از همشهری آنلاین، از دم دمای عصر کار خانم خانه با آب و جارو کردن پشت بام و پهن کردن زیرانداز و بساط کاهو و سکنجبین شروع می شد.

وزیدن گاه و بیگاه نسیم خنک در هوای گرم تابستانی، پشت بام ها را بهترین فضا برای خوردن یک شام خوشمزه تبدیل می کرد.

بساطی که با هنر مادر خانواده به بهترین شکل داخل مجمعه بزرگ مسی آماده می شد و پدر یا پسرهای خانواده وقت شام این مجمعه را با مهارت خاصی از پله های باریک و کوچک حد فاصل خانه تا پشت بام حمل می کردند.

خسرو خورشیدی در کتاب آن روزگاران تهران که حاصل نقاشی های سیاه قلمش از تهران معاصر و سال های آغازین عصر حاضر است با یادی از این ماجرا نوشته است: در دهه های 10 و 20 شمسی خوابیدن در پشت بام ها در تابستان ها بسیار رایج بود، حتی اگر خانه ای فضایی بزرگی هم داشت، در پشت بام فضایی بود که همه آسمان بالای سرت را در تملک تو می نهاد، در بیشتر خانه های قدیمی دور پشت بام را حفاظی احاطه می کرد.

پس از غروب آفتاب، رختخواب ها را روی فرشی که در مدن روز روی رختخواب ها قرار داشت پهن می کردند، کم کم خنکای نسیم عصرگاهی بستر را خنک می کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روزگار خوش پشت بام خوابی در طهران قدیم

روزگار خوش پشت بام خوابی در طهران قدیم