مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 تیر 1401 ساعت 10:172022-07-12فرهنگي

کشف سنگ نگاره های باستانی در ارتفاعات جنوب شهر مشهد


مسئول ثبت ملی آثار تاریخی،فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی گفت: «چندین مجموعه سنگ نگاره های باستانی در ارتفاعات جنوب شهر مشهد کشف شد.

» - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی محمود طغرایی مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی، گفت: در بررسی های باستان شناسی  که اخیرا به منظور شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی محدوده ارتفاعات جنوب مشهد درحال انجام است، تعداد چهار مجموعه جدید از سنگ نگاره های باستانی کشف و مورد مستند سازی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این مجموعه سنگ نگاره های باستانی، نقوش متعددی از جمله نقش قوچ، بز کوهی، تصویر انسان با کمان در دست و در حال شکار به صورت کنده شده بر روی سطوح سنگی ترسیم شده است.

مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی اضافه کرد: در بررسی های اولیه، پیشینه ایجاد این نقوش از پیش از تاریخ و حدود هزار تا شش هزار  سال پیش تشخیص داده شد که البته در حال بررسی است.

طغرایی با اشاره به اهمیت باستان شناختی این آثار تاریخی- فرهنگی افزود: سنگ نگاره های باستانی به دلیل اینکه اندیشه و باورهای انسان های پیش از تاریخی را به صورت تصویری و مستند نشان می دهند، بیانگر بخش مهمی از فرهنگ وتمدن بشری هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف سنگ نگاره های باستانی در ارتفاعات جنوب شهر مشهد

کشف سنگ نگاره های باستانی در ارتفاعات جنوب شهر مشهد