مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 مرداد 1401 ساعت 11:572022-07-31اجتماعي

نگاهی به آداب و سنن مردم عرب خوزستان در دهه عاشورا


مردم عرب خوزستان با مراسم و مناسک آیینی منطبق با فرهنگ خودشان مراسم محرم را اجرا می کنند.

- به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، عزاداری سالار شهیدان، بازخوانی مصائب زینب، یادآوری ایثار علمدار کربلا و شهادت نوجوانان و نونهالان دشت نینوا، چنان شوری در دل مردمان ولایتمدار و عاشق اهل بیت جنوب و استان خوزستان ایجاد می کند که هوای خاصی به این برهه از سال می دهد و فرقی هم نمی کند این پروسه از سال قمری، به سرمای سوزان زمستان برخورد کند و یا در گرمای خرماپزان تابستان رخ بدهد.

آداب و سنن دهه اول ماه محرم، شاید در اولین نظر متفاوت به نظر بیاید، اما نقطه اشتراکی دارند که هم نوایی با حماسه عاشورا و همدردی با وقایع کربلا در آن نهفته است.

سطح این سوگواری حزین در بین مردم جنوب خوزستان به حدی بالاست که روزهای زیادی از زندگی مردم این خطه را تحت تأثیر خود قرار می دهد، به گونه ای که خانه ها و البسه مردم سیاه پوش می شود و سنگینی معناداری چهره و پیرامون این سرزمین را دربر می گیرد.

  مراسم های عزاداری، تعزیه،  مقتل خوانی در بسیاری از نقاط استان خوزستان و در مناطق عرب نشین برگزار می شود و برای عزاداران در سایر استان ها جاذبه خاصی ایجاد می کند که نیازمند معرفی هرچه بیشتر این ظرفیت شگرف فرهنگی و مذهبی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به آداب و سنن مردم عرب خوزستان در دهه عاشورا

نگاهی به آداب و سنن مردم عرب خوزستان در دهه عاشورا