مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 13 مرداد 1401 ساعت 15:322022-08-04سياسي

چطور مشروطه خواهی مردم ایران به ضد خود تبدیل شد؟


نهضت مشروطه مجموعا حرکتی اعتراضی مرکب از نیروهای مختلف اجتماعی بود، برای همین بررسی این موضوع که هر یک از طیف ها چه تاثیری بر جریان کلی مشروطه داشته اند، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سیاسی خبرگزاری فارس؛ نهضت مشروطه مجموعا حرکتی اعتراضی مرکب از نیروهای مختلف اجتماعی بود.

بنابراین بررسی این موضوع که هر یک از طیف ها چه تاثیری بر جریان کلی مشروطه داشته اند ضروری به نظر می رسد.

این قیام ملی که ابتدا به ساکن در نتیجه پیوند و هم صدایی علما و مردم به منظور مقابله با استبداد حکومت وقت به خصوص اقدامات تند عین الدوله صدراعظم شکل گرفته بود، در ادامه با ورود برخی منورالفکران دیوانی از مطالبات اولیه خود منحرف شد و در نهایت شکست خورد.

مطالبه نخستین معترضان تاسیس عدالتخانه به منظور مبارزه با ظلم درباریان و ستاندن حقوق مردم به خصوص طبقات ضعیف جامعه بود، اما در ادامه با ورود سفارتخانه انگلستان به این جریان، مطالبه تاسیس عدالتخانه به مشروطه خواهی مبدل شد و این تغییر آنچنان ماهیت نهضت را عوض کرد که چهره های شاخص مبارزه علیه استبداد همچون شیخ فضل الله نوری خود را صرف مخالفت با مشروطه خواهی کردند.

به هر حال مشروطه در ابتدا نویدبخش خودآگاهی تاریخی ایرانیان بود که به همت علما، بازاریان و مردم آغاز شد اما با دخالت برخی دیوانیان و نفوذ خارجی به محاق رف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چطور مشروطه خواهی مردم ایران به ضد خود تبدیل شد؟

چطور مشروطه خواهی مردم ایران به ضد خود تبدیل شد؟