مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 25 مرداد 1401 ساعت 11:572022-08-16سياسي

بی اعتمادی اولیاء دم به قانون و بی پناهی محیط بان در مقابل قانون


تحلیل حقوقی قتل بروند نجفی توسط رسول نجفی بابادی وکیل پایه یک دادگستریاز نظر قانونی محیط بانان جزء ضابطان خاص هستند؛ یعنی ضابط قوه قضاییه؛ اما جزء مأموران مسلح محسوب نمی شوند که همین موضوع می تواند دوگانگی و تضاد ایجاد نماید.

قانونی برای نحوه استفاده از سلاح توسط مأمورین نیرو های مسلح وجود دارد که مشخص می کند چگونه و در چه مواقعی این مأموران می توانند از اسلحه استفاده کنند؛ اما درخصوص محیط بانان و اسلحه ای که در اختیار آنهاست است، طبق قانون فقط زمانی می توانند آن را مورد استفاده قرار دهند که جان خودشان در خطر باشد و به واقع در حالت دفاع مشروع باشند.

اما در خصوص قتل اخیر صورت گرفته و اظهار نظر متهم، به زعم ایشان علت های اصلی وقوع این جرم را طولانی شدن فرایند دادرسی (دخالت نهاد های غیر قضایی در روند پرونده -فشار افکار عمومی و .

) و عدم رویه و سیاست مشخص در قبال این پرونده دانسته است.

این احتمال دور از ذهن نیست که اولیاء الدم با مشورت گرفتن از اهل فن و با امید به موجه بودن عمل خود و تمسک به بند (پ) ماده 302 قانون مجازات اسلامی دست به چنین کاری زده است این ماده قانونی موارد معافیت قاتل از مجازات قصاص، دیه و تعزیر را پیش بینی نموده است، سوء استفاده هایی که از این ماده قانونی ممکن است صورت گیرد موجب طرح ایراداتی توسط برخی از حقوقدان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بی اعتمادی اولیاء دم به قانون و بی پناهی محیط بان در مقابل قانون

بی اعتمادی اولیاء دم به قانون و بی پناهی محیط بان در مقابل قانون