جمعه، 11 آذر 1401 ساعت 03:102022-12-01اقتصادي

کشف خوشه ستاره ای که از تولد ستاره ها جلوگیری می کند

ناسا با انتشار تصویری از ابر پوشیده شده از گرد و غبار در صفحه اینستاگرام خود درباره خوشه ستاره ای که قادر به تنظیم فعالیت خود است، توضیح داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، ناسا در توضیح این تصویر نوشت: یک مطالعه جدید خوشه ای ستاره ای را نشان می دهد که قادر به تنظیم خود است و تنها به تعداد محدودی از ستاره ها اجازه می دهد رشد کنند تا زمانی که بزرگترین و درخشان ترین ستاره ها بیشترین گاز را از منظومه خارج کند.

تصور می شود که این فرآیند در تشکیل ستاره های جدید محدودیت ایجاد می کند.

اخترشناسان از داده های تلسکوپ چاندرا، تلسکوپ هوابرد سوفیای ناسا، تلسکوپ APEX و رصدخانه فضایی هرشل آژانس فضایی اروپا برای مطالعه منظومه ی ستاره زای دوری که در کهکشان راه شیری در فاصله 2900 سال نوری از زمین قرار دارد، استفاده کردند.

این نوع نواحی ستاره زا از ابرهای گازی بزرگی تشکیل شده اند که سرشار از اجزای ستاره ای مورد نیاز برای تشکیل ستاره های جدید هستند.

با تجزیه و تحلیل داده های این آرایه جامع از تلسکوپ ها، اخترشناسان دریافتند که ستارگان قدرتمندی که نزدیک به مرکز خوشه ستاره ای قرار دارند، بخش عمده ی مواد خام در ناحیه ی ستاره ساز را با سرعت بالا به بیرون پرتاب می کنند، تا در طول حدود یک تا دو میلیون سال، مواد تشکیل دهنده ستاره ها را کاهش دهند.

کشف خوشه ستاره ای که از تولد ستاره ها جلوگیری می کند