مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 21 آذر 1401 ساعت 11:202022-12-12سياسي

هنرمندی که بار دیگر به عود فارسی آموخت


«چهل سال خانه نشینی حق من نبود»؛ زمانی که به عمق ماجرا فکر کنید، حس می کنید 40 سال اجرای نت سکوت برای مرد چیره دست بربت نواز که عود را باری دیگر در ایران زنده کرد و تا لحظه آخر عاشق موسیقی بود، - عبدالوهاب شهیدی می گفت: چهل سال خانه نشینی حق من نبود ؛ زمانی که به عمق ماجرا فکر کنید، حس می کنید 40 سال اجرای نت سکوت برای مرد چیره دست بربت نواز که عود را باری دیگر در ایران زنده کرد و تا لحظه آخر عاشق موسیقی بود، بسیار دردناک است و سرانجام این سکوت او را به جایی رساند که در دهه 90 زندگی دیگر جسم نحیفش توان خواندن و ساز زدن نداشت.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، چندی پیش ساز عود به نام ایران و سوریه در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد ؛ سازی که اصالتی ایرانی دارد منتهی سال ها در ایران مسکوت مانده بود تا اینکه هنرمندی به نام عبدالوهاب شهیدی که دستِ بر قضا ساز سنتور هم می نواخت، با این ساز آشنا شد و باری دیگر عود را در ایران زنده کرد.

شهیدی هنرمندی است که برای همیشه نامش با عود گره خورده است.

چندان به عود علاقه داشت که حتی در 96 سالگی هم وقتی عودش را به او نشان می دادند، دست های رنجورش ساز را در آغوش می گرفت، آن را ارزیابی می کرد و از سازنده آن سخن می گفت! توان نواختن نداشت اما زخمه های کوچکی هم بر پیکره ساز می زد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هنرمندی که بار دیگر به عود فارسی آموخت

هنرمندی که بار دیگر به عود فارسی آموخت