مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 26 آذر 1401 ساعت 15:002022-12-17دانش

روند کاهشی جریان آب در 56 درصد رودخانه های ایران


طی این 30 سال، روند میانگین سالانه جریان رودخانه ها در 56 درصد از ایستگاه های هیدرومتری مورد بررسی کاهشی بوده است که این مقدار در مقایسه با رودخانه های بزرگ دنیا بیش از 2.

- 5 برابر است.

محققان دانشگاه تهران پس از بررسی جریان رودخانه های ایران در رودخانه هایی که بیش از 30 سال داده داشتند، درصد کاهش میانگین سالانه جریان رودخانه ها در ایستگاه های هیدرومتری مورد بررسی را اندازه گیری کردند.

  به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر روح اله نوری، استادیار دانشکده های محیط زیست و حکمرانی دانشگاه تهران که سرپرستی این پژوهش را برعهده داشته است، گفت: با بررسی جریان رودخانه های ایران در رودخانه هایی که بیش از 30 سال داده داشتند، دریافتیم که طی این 30 سال، روند میانگین سالانه جریان رودخانه ها در 56 درصد از ایستگاه های هیدرومتری مورد بررسی کاهشی بوده است که این مقدار در مقایسه با رودخانه های بزرگ دنیا بیش از 2.

5 برابر است.

  وی افزود: طی این مدت، کاهش جریان منجر به تبدیل برخی از رودخانه های دائمی به رودخانه های فصلی و همچنین تبدیل بسیاری از رودخانه های فصلی به مسیل شده بود.

در بررسی عوامل تأثیرگذار بر افت جریان رودخانه ها مشخص شد که عوامل انسان ساخت سهم غالب را نسبت به عوامل طبیعی مانند بارش دارند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روند کاهشی جریان آب در 56 درصد رودخانه های ایران

روند کاهشی جریان آب در 56 درصد رودخانه های ایران