مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 12:552022-12-21اجتماعي

شب یلدا، شب شادی و دورهمی برای ایرانیان


پاییز یکی از فصل های زیبا و مورد علاقه ایرانیان است که انتهای دوران حکومت خود را جشن گرفته و شبی به یاد ماندنی را برای مردم ایران رقم می زند، - مردم ایران آخرین شب پاییز، آخرین شب فصل رنگ های زرد و نارنجی را با جشن و خوشحالی بدرقه کرده و به استقبال فصل برف و آدم برفی ها می روند.

همزمان با غروب آفتاب آخرین روز پاییز تا طلوع اولین آفتاب زمستان شب یلدا یا چله نامیده می شود، این شب یکی از شب هایی است که خانواده ها به بهانه آن با خوراکی های رنگی همه کدورت ها را کنار گذاشته و در خانه بزرگ تر خانواده یعنی پدربزرگ و مادربزرگ ها در کنار هم جمع می شوند.

شب یلدا بلندترین شب در بین شب های سال است ولی در شب های پس از این شب از عمر ماه و ستاره های تابان آسمان کم شده و خورشید تابان روز به روز درخشان تر و طولاتی تر در آسمان می درخشد.

یلدا اولین شب، چله بزرگ زمستان نیز عنوان می شود که بعد از گذشت چهل روز جای خود را به چله کوچک داده و چله کوچک شروع می شود و چله کوچک که برادر کوچک تر است سرما و بارش بیشتری نسبت به چله بزرگ را به همراه دارد و این نعمت الهی را تقدیم مردم می کند.

شب یلدا از سالیان دور و گذشته در ایران رواج داشته و با گذشت چندین سال و تغییر نسل ها هنوز هم در بین خانواده ها اجرا می شود و یک فرصت عالی برای انجام صله رحم و دیدن مادربزرگ و پدربزر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شب یلدا، شب شادی و دورهمی برای ایرانیان

شب یلدا، شب شادی و دورهمی برای ایرانیان