مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 دی 1401 ساعت 16:002022-12-28سياسي

ثبت جهانی چاقوی زنجان پیگیری می شود


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از پیگیری برای ثبت جهانی چاقوی زنجان خبرداد و گفت: در حوزه صنایع دستی، زنجانی ها را با هنر چاقوسازی می شناسند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر، سید سعید صفوی روز چهارشنبه گفت: چاقوی زنجان صنعتی که با هنر عجین شده است و می توان اوج هنر و خلاقیت در آثار چاقوسازان زنجانی دید.

رونق بیشتر این هنر می تواند علاوه بر حفظ این میراث چندین هزارساله سبب احیای آن در نقطه نقطه استان شود و قشر عظیمی از جوانان بیکار را به این رشته و صنعت مشغول کند.

وی افزود: در حوزه صنایع دستی، زنجانی ها را با هنر چاقو سازی شأن می شناسند.

پیشینه ساخت چاقو در زنجان 2350 سال است که با یافتن مرد نمکی شماره 4 مشخص شد چاقوسازی از دوران هخامنشیان در زنجان رواج داشته است و روز 16 دی ماه روز چاقوی زنجان نام گذاری شده است و ثبت جهانی چاقو در حال در حال پیگیری است.

صفوی گفت: ورکشاپ یا همان آموزش زنده یک روزه توسط هنرمندان در حاشیه این نکوداشت برگزار خواهد شد و مجموعه دار چاقوساز استان هم کلکسیون فاخر خود را به نمایش خواهد گذاشت.

دومین مراسم نکوداشت روز ملی چاقوی زنجان با همکاری انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان و برخی دستگاه های اجرایی استان برگزار می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت جهانی چاقوی زنجان پیگیری می شود

ثبت جهانی چاقوی زنجان پیگیری می شود