مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 16 دی 1401 ساعت 16:312023-01-06بين الملل

اگر اوکراین میراث هسته ای شوروی را نگه می داشت، چه می شد؟


برخی بر این باورند که اگر کی یف پس از فروپاشی شوروی، خلع سلاح هسته ای نمی شد، امروز در موضع و موقعیت بهتری بود، اما آیا این عقیده درست است؟ - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از اندیشکده ریسپانسیبل استیت کرافت (Quincy Institute for Responsible Statecraft)، خلع سلاح هسته ای بلاروس، قزاقستان و اوکراین از داستان های بزرگ و موفق پایان جنگ سرد بود و علاوه بر این، از برجسته ترین پیروزی های جنبش منع گسترش محسوب می شود.

زمانی که شوروی سابق فروپاشید، این کشورهای تازه استقلال یافته باید مشکل میراث هسته ای که شوروی در قلمروشان به جا گذاشته بود را مدیریت می کردند.

خلع سلاح آنها با جایگاه شان به عنوان کشور مستقل ارتباطی تنگاتنگ داشت؛ کشورهایی مستقل که به دنبال ادغام با بقیه جهان بوده و به آن نیاز داشتند.

تعهد و پایبندی به خلع سلاح این سه کشور، معاهده اصلی کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به استارت را نجات داد و باعث شد تا اصول معاهده منع گسترش سلاح هسته ای پابرجا بماند.

خلع سلاح نهایی آنها، یکی از دستاوردهای عصر پساجنگ سرد است که به نظر می رسد کمتر به آن پرداخته شده است.

گرچه هر سه کشور همیشه مدعی بودند که برای خلاص شدن از میراث هسته ای به جا مانده از شوروی، تمایل دارند اما مسیری که آنها در خلع سلاح پیمودند، به نوعی متقاوت بود؛ تفاوتی که از حیث مفاد و زمان بندی خا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اگر اوکراین میراث هسته ای شوروی را نگه می داشت، چه می شد؟

اگر اوکراین میراث هسته ای شوروی را نگه می داشت، چه می شد؟