مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 دی 1401 ساعت 08:502023-01-09اقتصادي

اعتماد: وزیر و وکیل علیه ارزِ رییس


هنوز 10 روز از اعلام سیاست «تثبیت نرخ ارز» از سوی رییس کل بانک مرکزی نگذشته که وزیر اقتصاد این سیاست را رد کرده و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس آن را «غیرقانونی» خوانده است.

- بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سیاستگذاری ها و تعیین متغیر های کلان اقتصادی در بسیاری موارد، فاقد پشتوانه علمی و کارشناسی لازم است، چراکه با فاصله گرفتن قیمت ارز نیمایی (28500 تومان) با بازار آزاد (41000 تومان) بار دیگر اقتصاد ایران با همان چالش های دوره قبلی در مورد ارز 4200 تومانی مواجه خواهد شد و ضمن آسیب جدی به تولید داخل این نوع سیاستگذاری منجر به توزیع رانت نیز می شود، این در حالی است که با کاهش فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد و تک نرخی شدن ارز در اقتصاد کشور شاهد حذف رانت، مشخص شدن تکلیف صنایع در آینده، ایجاد شفافیت در بازار ها و پیش بینی پذیر شدن اقتصاد برای فعالان اقتصادی خواهیم بود.

  شقاقی شهری در این باره می گوید: در صورتی که این دو محدوده فراتر از اختیارات و توانمندی های بانک مرکزی باشد این بانک قادر نخواهد بود این دو کریدور را حفظ کند.

عدم توانایی در حفظ این دو کریدور و محدوده باعث سلب اعتماد همه خواهد شد، اما انتخاب درست این دو محدوده می تواند ثبات را به بازار ارز برگرداند و سوداگری را از بازار ارز کمتر کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اعتماد: وزیر و وکیل علیه ارزِ رییس

اعتماد: وزیر و وکیل علیه ارزِ رییس