مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 بهمن 1401 ساعت 12:052023-01-22پزشكي

افزایش کبد چرب در ایرانیان در سایه چاقی و کم تحرکی


یک فوق تخصص بیماری های کبد و گوارش بالغین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به شیوع بالای کبد چرب در کشور، گفت: این بیماری در کشور حتی از متوسط جهانی بالاتر است، - طبق برخی آمار شیوع کبد چرب در ایران حدود 40-30 درصد در جمعیت بالای 18 سال گزارش شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر بهزاد حاتمی با اشاره به این که به طور کلی کبد چرب به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم می شود، اظهار کرد: کبد چرب الکلی در پی مصرف طولانی الکل ایجاد می شود و کبد چرب غیرالکلی عمدتا در زمینه سندرم متابولیک مثل چاقی، دیابت و چربی خون بالا فرد را مبتلا می کند.

وی با اشاره به این که کبد چرب یعنی رسوب چربی در کبد به میزانی که بیش از پنج تا 10 درصد وزن کل آن را تشکیل می دهد، اظهار کرد: پیشرفت رسوب چربی در کبد ممکن است باعث ایجاد التهاب در سلول های کبدی و به دنبال آن به مرور باعث ایجاد فیبروز پیشرفته کبدی و سیروز شود.

این فوق تخصص بیماری های کبد و گوارش بالغین، ادامه داد: کبد چرب در اکثر موارد علامتی ندارد و بیمارانی که غالبا به طور اتفاقی سونوگرافی شکم به دلایل دیگر انجام می دهند متوجه چرب بودن کبد خود می شوند و یا در طی بررسی علت افزایش آنزیم های کبدی، کبد چرب تشخیص داده می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افزایش کبد چرب در ایرانیان در سایه چاقی و کم تحرکی

افزایش کبد چرب در ایرانیان در سایه چاقی و کم تحرکی