مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 بهمن 1401 ساعت 17:452023-01-31فرهنگي

کاوش باستان شناسی زیر خمپاره و مسلسل


رخدادهای باستان شناسی اوایل دهه 60، داستانی از رنج و نفرین در خاک ایران، نوشته ی اسماعیل یغمایی ـ باستان شناس پیشکسوت ـ در کتابی با عنوان «کتیبه خون» منتشر شد.

- رخدادهای باستان شناسی اوایل دهه 60، داستانی از رنج و نفرین در خاک ایران، نوشته ی اسماعیل یغمایی ـ باستان شناس پیشکسوت ـ در کتابی با عنوان کتیبه خون منتشر شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این کتاب گویای تلاش یک باستان شناس برای کاوش و حفاظت از یک محوطه ی تاریخی زیر خمپاره و ژ3 و درگیری های هر روزه در زمان جنگ است.

اسماعیل یغمایی بر آن است تا اسرار تمدن ناشناخته مانناها را از دل ویرانه ها و یغماگری های بی وقفه گنج جویان نجات دهد تا هر آنچه برای مردم است، از مرزهای این سرزمین بیرون نرود.

جز آجرهای لعاب دار با نگاره های هنرمندانه که در این کاوش به دست آمد، برای نخستین بار کتیبه ای یگانه با خط آرامی کهن از خاک بیرون آمد و به باور نویسنده این کتاب، نفرین آن دامن بسیاری را گرفت.

در بخش هایی از کتاب آمده است: .

از خورجین اسبی که به درخت بسته بود، یک سنگ بیرون آورد و به او داد.

خان دستی رویش کشید و گفت: ببینید آقای مهندس، این سنگ رو که روشم کندن و خط نوشتن از همین تپه قلایه چی پیدا شده، می توانی بخوانی و بگویی چه نوشته؟ نقشه ی گنجه؟ از دستش گرفتم و به آن خیره شدم، سنگ نبشته ای به اندازه نیم تای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاوش باستان شناسی زیر خمپاره و مسلسل

کاوش باستان شناسی زیر خمپاره و مسلسل