مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 بهمن 1401 ساعت 09:052023-02-11سياسي

مشهد؛ شهری که زودتر از 22 بهمن طلوع خورشید انقلاب را دید


در اوایل دهه 40 لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و پس از آن انقلاب سفید نقطه آغازی بر اعتراضات گسترده مردمی و مبارزات نهضت و انقلاب اسلامی شد.

- شاه که تمام سعی خود را کرده بود به هر نحوی برنامه ها و اصول انقلاب سفید را محقق کند، به برگزاری میتینگ، سخنرانی، جلسه و تبلیغات گسترده و سازمان یافته اقدام کرد و از آنجایی که می دانست با مخالفت مردم و روحانیون مبارز مواجه می شود، نیروهای انتظامی را برای برخورد احتمالی به حالت آماده باش درآورد.

  چندی پس از اعلام اصول 6 گانه انقلاب سفید از سوی شاه پهلوی، پیش بینی های او تحقق پیدا کرد و اقدام شاه با مخالفت دوست و دشمن و اعتراضات مردمی مواجه شد.

از این سال به بعد در نتیجه تحولات و اتفاقات سلسله وار و مختلف، شعارهایی مانند ما تابع قرآنیم رفراندوم نمی خواهیم ، اصلاحات آری دیکتاتوری نه ، خمینی بت شکن ، یا مرگ یا خمینی و شعار معروف مرگ بر شاه در کوچه و خیابان ها پیچید و بلای جان شاهنشاه پهلوی شد.

به دنبال این اعتراضات و مبارزات انقلابی گسترده، ماموران امنیتی و شهربانی کم نگذاشتند و هر بار با گاز اشک آور و گلوله از اعتراضات مردمی که از ظلم نظام ستم شاهی به ستوه آمده و از ریخته شدن اموال کشورشان به حلقوم اجنبی خسته شده بودند، استقبال می کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مشهد؛ شهری که زودتر از 22 بهمن طلوع خورشید انقلاب را دید

مشهد؛ شهری که زودتر از 22 بهمن طلوع خورشید انقلاب را دید